My Google+ טיפול זוגי | פסיכולוגית | פסיכולוג

                                          

                                      נקודת מפנה - מכון לשינוי,                                                     התפתחות אישית והגשמה עצמית
                                       
050-3375123    
                                                                                        

 

טיפול פסיכולוגי, טיפול זוגי, טיפול משפחתי, אבחונים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים וכל השירותים הקשורים לתחום הטיפולי.
המדריך השלם לטיפול זוגי  |  


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


דף הבית >> המדריך השלם לטיפול זוגי >> מהו טיפול זוגי
 

 

 
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
                         
המדריך לטיפול זוגי פתיחה      התלבטויות בטיפול זוגי       שאלות בטיפול זוגי       מציאת מטפל       גורמים המשפיעים על הזוגיות
________________________________________________________________________________________________________________________________
 
 
מהו טיפול זוגי

 

טיפול זוגי - טיפול זוגי הינו אמצעי שנועד לפתור קונפליקטים בקשר הזוגי אשר בני הזוג אינם מסוגלים לפתור בעצמם. טיפול זוגי מתקיים בהשתתפות שני בני הזוג ביחד ולעיתים לחוד בהנחיית מטפל זוגי מוסמך (בדרך כלל פסיכולוג או עובד סוציאלי) תוך כדי שיחה על מחשבותיהם ותחושותיהם. מטרת הטיפול הזוגי הינה לאפשר לבני הזוג להבין ולהכיר באופן טוב יותר את עצמם ואת בן הזוג שלהם. כל זאת כדי להחליט האם הם צריכים ורוצים לבצע שינויים בקשר הזוגי ולסייע להם לבצע את אותם שינויים העשויים להוביל להמשך הקשר הזוגי או לפרידה תוך ליווי מקצועי של המטפל במהלך הפרידה. טיפול זוגי מיועד לכל זוג באשר הוא: זוגות נשואים, זוגות החיים יחד ללא נישואין, זוגות חד מיניים וכמובן זוגות הנשואים נישואין שניים.

 

מהן הבעיות שאיתן פונים בדרך כלל לטיפול זוגי – בני זוג נעזרים בטיפול זוגי כדי לפתור מגוון רחב של בעיות. כל בעיה שונה במעט מקודמתה ואצל כל זוג המקרה הוא ייחודי. בעיות נפוצות איתן מגיעים בני זוג לטיפול זוגי הינן: תקשורת לקויה בין בני הזוג, מריבות רבות, וויכוחים כמעט על כל דבר, חוסר סיפוק רגשי מהקשר או מבן הזוג, בגידה של אחד מבני הזוג, בעיות הקשורות למצב כלכלי בעייתי והתמודדות איתו וקונפליקטים הנובעים מהיחס לילדים.

אחת השאלות הנשאלת היא מדוע הבעיות היומיומיות הללו מצריכות טיפול זוגי הרי לרוב הזוגות עולות בעיות אלו ואחרות והם פותרים אותן בעצמם. התשובה לכך הינה שהפניה לטיפול איננה בעקבות בעיות מיוחדות ושונות מהבעיות המוכרות לכולם. פנייה לטיפול זוגי מגיעה בדרך כלל בעקבות בעיות "רגילות" שאותם בני זוג אינם מצליחים לפתור ללא עזרה ולכן הם פונים לטיפול כדי לקבל את העזרה שהם זקוקים לה. לעיתים הפניה נעשית בעקבות חוסר סיפוק ותסכול מתמשכים של אחד או שני בני הזוג, במקרים אחרים פונים לטיפול מפני שהבעיות שצצות מכסות דברים אחרים מתחת לפני השטח שאיתם קשה להתמודד לבד. ישנם זוגות הפונים לטיפול בעקבות או תוך כדי משבר כגון התגלות בגידה או רומן של אחד מבני הזוג, מחלה של אחד מבני הזוג או אבדן משמעותי של אדם יקר.

 

מיהו המטפל הזוגי - מטפל זוגי הינו אדם שהוכשר באופן מקצועי וביכולתו להאזין לשני בני הזוג המתארים את תחושותיהם והרגשתם, לסייע להם לזהות ולהבהיר את הבעיות המציקות להם ולעזור להם במציאת הדרך הנכונה כיצד לטפל באותן בעיות ובקשר בין שניהם. בעלי המקצוע המוסמכים לטפל טיפול זוגי בישראל הינם פסיכולוגים קליניים, או מטפלים אחרים שהוכשרו לכך על ידי ארגון מוכר והוסמכו על ידי האגודה לטיפול משפחתי (פסיכולוג או פסיכולוגית שאינם קליניים ועובדים סוציאליים קליניים ועוד מספר אנשי מקצוע מהתחום הטיפולי).

 

תחום זה בישראל פרוץ למדי וישנם אנשים רבים הנוטלים לעצמם את החרות לטפל טיפול זוגי ומשפחתי ולעיתים אף טיפול פרטני ללא הכשרה מתאימה, ללא נסיון וללא ידע ולעיתים גורמים לנזקים שאחר כך יש לתקנם על ידי אנשי מקצוע מנוסים.

 

על כן יש חשיבות כי הפניה לטיפול זוגי תיעשה למטפל שהוכשר לטיפול מסוג זה.

 

כיצד מתבצע טיפול זוגי – בדרך כלל המטפל יבצע הערכת מצב בתחילת הטיפול. בשלב זה, יבקש המטפל משני בני הזוג לתאר את המצב ואת הבעיות מנקודת מבטם, כיצד הם מרגישים ומה הם חווים בעקבות הבעיות הללו. בני הזוג יתבקשו לתאר את ההיסטוריה של הקשר ואת ההיסטוריה של כל אחד מהם מבחינת זוגיות וקשרים משמעותיים שהיו לו בעבר. באמצעות שלב זה יוכל המטפל להכיר באופן מעמיק את הקשר ואת מקומו של כל אחד מבני הזוג בקשר זה מנקודת המבט של שני בני הזוג. ברוב המקרים ישתף המטפל את בני הזוג בהערכותיו עם תום שלב זה ויציע להם את התהליך שלדעתו כדאי ונכון לנקוט במקרה שלהם.

בשלב זה יוגדר ההסכם הטיפולי בין המטפל למטופלים.

במהלך הטיפול הזוגי, מציע המטפל נקודות מבט חדשות לבעיות ביניהם שיאפשרו שינוי בהרגשה ובהתנהגות של בני הזוג. לעיתים המטפל נוקט בעמדה של מגשר כדי לנקות בעיות הנובעות מחוסר תקשורת בין בני הזוג. בחלק גדול מהמקרים בני הזוג אינם יכולים לבצע זאת בעצמם וללא המתווך כיוון שהם מעורבים רגשית בסיטואציה ולא מסוגלים לראות את הדברים באופן נקי. תוך כדי התהליך המטפל עוזר לבני הזוג לשקול דרכים אלטרנטיביות להתנהגות ולטיפול במצבים הבעייתיים.

 

האם הילדים מעורבים בטיפול זוגי – הילדים אינם מעורבים בטיפול הזוגי. היחידים שמעורבים בו הינם בני הזוג. הילדים משפיעים באופן ישיר או עקיף על הקשר הזוגי ועל הזוגיות של הוריהם וברמות שונות, כתלות במשתנים כגון גיל, אופי ההורים, חומרת הבעיות בקשר הזוגי. ככל שחומרת הבעיות שבין ההורים רבה, כך עלולות לצוץ יותר בעיות אצל הילדים כתגובה לבעיה בזוגיות ובעיות שכבר קיימות עלולות להחמיר. בכל מקרה חשוב לזכור שיתכן ויהיו בעיות לילדים ללא כל קשר לבעיית זוגיות של הוריהם, גם לילדים שהוריהם בזוגיות מצוינת עלולות להיות בעיות מסוגים שונים.

 

טיפול המשלב הורים וילדיהם נקרא טיפול משפחתי והוא מבוצע באופנים שונים מהטיפול הזוגי כיוון שטיפול משפחתי מתייחס לקשר וליחסים בין כל בני המשפחה ואילו טיפול זוגי מתמקד ביחסים ובקשר שבין בני הזוג. לעיתים גם במהלך טיפול משפחתי עשוי הטיפול להתמקד בזוגיות ואז הילדים אינם מהווים חלק בשלב זה של הטיפול. 

 

מה ההבדל בין טיפול זוגי לטיפול מיני – טיפול זוגי מתמקד במכלול הכולל של היחסים הזוגיים. טיפול מיני מתרכז בעיקר בבעיות בקשר המיני בין בני הזוג. ישנן בעיות בקשר הזוגי המשפיעות גם על הקשר המיני וכיוון שאיכות הקשר המיני בין בני הזוג חשובה מאוד מטופלות בעיות אלו כשהן עולות במהלך טיפול זוגי. לעיתים עולות בעיות בקשר המיני גם כשהזוגיות בין בני הזוג טובה, במקרה זה טיפול מיני יהיה יעיל. איתור בעיות כגון אלו והפניה לטיפול מיני על ידי המטפל הזוגי אמורה להתקיים מיד לאחר ההיכרות והערכת המצב והסיטואציה בה מצויים בני הזוג.

האם הבעיות שלנו מספיק רציניות כדי שנגיע איתן לטיפול – מסיבות שונות זוגות רבים נוטים להמעיט בערכן של הבעיות בקשר הזוגי שלהם. הקשר האינטימי בין בני הזוג בדרך כלל בעל חשיבות רבה ולכן כשיש פגיעה משמעותית באינטימיות שבין בני הזוג רצוי לטפל בבעיה זו ולא להזניחה. חלק מהאנשים תופס את הפנייה לפסיכולוג לטיפול ככישלון אישי ולכן דוחים את הפניה לטיפול זוגי עד לרגע האחרון כשמרגישים שאי אפשר יותר אולם במצב זה הנזקים שנוצרו קשים יותר והקושי בטיפול בהם גדול בהרבה. ישנם כאלו החשים מבוכה מפני החשיפה וקושי להתעמת עם הבעיות באופן גלוי ורשמי. חלקם מסבירים לעצמם את ההימנעות מפניה לטיפול בכך שבעיותיהם אינן רציניות ולכן אינן צריכות טיפול. ברור כי כאשר אנו חשים כי יש בעיות ואיננו מצליחים לפתור אותן בכוחות עצמינו, עלינו לפחות לבחון את אופציית הפנייה לטיפול זוגי כדי שלתת לעצמינו את הסיכוי הגדול ביותר להצלחת הקשר.

האם יש דרך בה ניתן מראש למנוע בעיות בקשר הזוגי ? – ישנם פסיכולוגים ומטפלים הממליצים לזוגות לקבל יעוץ זוגי לפני שהם מתחתנים או נכנסים לקשר מחייב ארוך טווח. אני ממליצה יותר על לימוד עצמי, השתתפות משותפת של בני הזוג בסדנאות לשיפור המודעות העצמית והזוגיות כדי שיהיו מודעים יותר למצב הקשר ביניהם ויצליחו לפתח יכולת זוגית משותפת לזהות ולהתחיל לטפל בבעיה ברגע שהיא נוצרת.

האם צריך טיפול זוגי באופן קבוע או שרק בשלבים מסויימים של החיים – כל אחד מהזוגות בכל מקום בעולם חווה בשלב זה או אחר של הזוגיות קשיים ובעיות בזוגיות הנובעים בין השאר מהסיבות שמנינו כבר במדריך. כמות המתח והלחץ שיכול לשאת כל אחד מבני הזוג והזוג כיחידה שלמה משתנה אצל כל אחד בהתאם לאישיותו ולמצבו הכללי הנפשי, הפיסיולוגי, החברתי, הכלכלי...כל אחד יכול בכל רגע של חייו להכיל עוצמות מתח ולחץ שונות. לעיתים, אין ביכולתנו כזוג להתמודד לבד עם בעיות הזוגיות שנוצרו אם בגלל בעייה אישית, אם בגלל חוסר ידע או בעיות אחרות ובמצבים אלו פונים לטיפול זוגי.
ישנם אנשים וזוגות המתעלמים מהבעיות ומקווים שאיכשהו העניינים יסתדרו. ישנם אחרים המנסים שוב ושוב למצוא פתרונות גם אם אינם מצליחים בכך. חשוב להבין כי אם הבעייה קיימת או שאתם לא מצליחים לפתור אותה באמצעות פתרון שיהיה מקובל על שני בני הזוג, אל תחכו עם הפניה לטיפול זוגי. בעיות המצויות בתחילת דרכן במצב בו לשני בני הזוג יש עדיין תחושות חיוביות ורצון טוב ניתנות לפתרון מהר ובקלות רבה לעומת בעיות שכבר הבשילו, יצרו כעסים רבים, הרסו את הרצון הטוב ויצרו תחושות כעס ולעיתים אף מעבר לכך.

אנחנו אנשים בוגרים ונבונים, מדוע איננו יכולים לפתור בעצמינו את הבעיות שלנו – ממלכת הרגשות נמצאת במגרש שונה מממלכת ההיגיון. מסיבה זו בעיות הגורמות לרגשותינו לפעול לא תמיד ניתנות לפתרון ברמת ההיגיון והשכל הישר. לעיתים, נדרש גורם בלתי תלוי שיצליח לגשר על פני הצדדים בקונפליקט או שיצליח להבהיר ולבאר לכל אחד מבני הזוג מה חסר לשני ומה יעשה טוב לצד השני כדי להתגבר על הבעיה.

אנחנו רבים כל הזמן ואיננו מצליחים להסכים על שום דבר – בני זוג הרבים כל הזמן חשים כי הם נעים כל הזמן במעגל מוכר. בעיות בלתי פתורות הממשיכות להציק לאחד או לשני בני הזוג עלולות לערפל את התמונה עד שלא ניתן כמעט לדעת מדוע הם רבים ומה הסיבה לתחושות הכעס והעלבון שהם חשים. לעיתים קרובות, חלקים מהקונפליקט שאיננו פתור הם הסיבה לתחילת המריבה אולם לאורך זמן הם גורמים לשני בני הזוג לתחושות כעס, קרירות, אי שביעות רצון, ריחוק ותחושות נוספות שאינן קשורות לסיבת המחלוקת המקורית כלל. מטרת טיפול זוגי בנושא זה הינה לזהות את הנקודות המרכזיות והחשובות בקשר הזוגי של בני הזוג (גם אם בני הזוג חלוקים בדעותיהם אפילו בנקודות אלו) וליצור יכולת בין שני בני הזוג להסכמה עליהן. לאפשר לשני בני הזוג לשקול הסכמה על פתרונות אפשריים לנקודות אלו ולהתחיל ליישם את ההסכמות בנקודות שעליהם הושגה הבנה בין בני הזוג. כך ניתן לסגור את המעגל של המריבות המתמידות ואי ההסכמה הקבועה בין בני זוג.

אנחנו מתמודדים עם הבעיות שנים מה כבר יעזור טיפול זוגי – זוגות רבים מפתחים תבניות שונות להתמודדות עם בעיות זוגיות במהלך השנים. חלק מכלים אלו נכשלים ובמקרים מסוימים התבנית עלולה במקום לפתור את הבעייה להחריף אותה וליצור משבר. במידה ששני בני הזוג מזהים את הצורך בשינוי ולשניהם יש את הנכונות לעשות את מה שנדרש כדי ליצור את השינוי, הטיפול הזוגי עשוי להיות כלי העבודה המתאים להם לעשות זאת, להתמודד בצורה הנכונה עם הבעיות בזוגיות שלהם ולהחזיר את הזוגיות ביניהם לתהליך בריא וחיובי. נוסף לכך, הפסיכולוג, המטפל הזוגי עשוי להציע תהליכים ואלטרנטיבות שאינם מובנים מאליהם ושכלל לא יעלו על דעת בני הזוג שאינם מנוסים בפתרון בעיות כגון אלו ואינם מכירים את התהליכים העוברים עליהם. לעומת הפסיכולוג המכיר היטב וממספר זוויות בעיות בזוגיות באופן מקצועי ונטול רגשות אישיים.


.
+ שלח משוב
לייבסיטי - בניית אתרים